Dierenambulance; echt mensenwerk!

Bij het Medisch Centrum voor Dieren (MCD) in Amsterdam hebben we regelmatig de ambulance voor de deur staan om dieren bij ons langs te brengen. Wij zijn in ons centrum vaak het laatste stukje van de rit en nemen de zorg voor een gewond of ziek dier over. We maken een kort praatje, bieden een kop koffie aan maar dan gaan de vrijwilligers snel weer op pad voor een volgende rit. Ik heb mij vaak afgevraagd wat er nu allemaal aan vooraf gaat voordat mensen hier komen en was natuurlijk ook benieuwd op welke manier we de samenwerking nog beter vorm kunnen geven. Afgelopen week mocht ik een dienst mee op de dierenambulance om dat zelf te ervaren.

Het is kwart voor negen als ik op de locatie in de Watergraafsmeer aankom. Binnen zijn er veel vrijwilligers aanwezig. De nachtdienst draagt over aan de dagdienst en de eerste ritten worden al verdeeld. Ik spreek kort met een dame die op het punt staat om naar huis te gaan en haar bed in te kruipen. Vrijwillig de hele nacht op geweest en zelfs twee keer bij ons op het MCD geweest waar ze gelukkig goed en gastvrij werd ontvangen. Omdat het relatief rustig was vannacht, kon ze even bij de behandeling blijven. Daar waar wij vaak niets van het voortraject meekrijgen, stopt het traject voor de ambulance meestal op het moment van afleveren en ik kan mij voorstellen dat het goed is om ook te zien wat er in het MCD allemaal gebeurt. Ik word voorgesteld aan mijn collega’s van die dag. Twee dames waarvan de één al tien jaar en de ander al twee jaar vrijwilliger is. Een ambulance vol ervaring dus. We rijden naar Buitenveldert om bij een bejaarde dame een kat op te halen die naar de dierenarts moet. De kat lijkt niet zoveel zin te hebben in een ritje maar mijn collega weet haar snel en vakkundig in het mandje te krijgen. Ondertussen legt mijn andere collega uit hoe mevrouw via haar stadspas een vergoeding aan kan vragen. Mevrouw maakt zich nog wat zorgen over het traject bij de dierenarts. Mijn collega die de kat al eens eerder naar de dierenarts gebracht heeft en haar hele verhaal kent, kan gelukkig de zorgen wegnemen. Het is mooi om te zien dat er niet alleen voor het dier maar ook voor de eigenaar veel aandacht is.

Na het afleveren van de kat zijn we nog geen tien meter op weg of we worden aangehouden door de plantsoendienst. Er loopt al een aantal dagen een witte hond door de buurt en verschillende mensen lopen al met hondenbrokjes rond om hem te vangen. Via Amivedi, de plek om vermiste dieren te melden, krijgen we te horen dat de hond eerder deze week al gevangen is en teruggebracht is naar de eigenaar. Hij schijnt verliefd te zijn op een loops teefje en is blijkbaar opnieuw ontsnapt. De liefde gaat niet door de maag want ook met een paar hondenbrokjes laat hij zich niet door ons pakken. Met zijn drieën gaan we langs bij de eigenaar die gelukkig thuis is. Hij is blij dat we de hond gelokaliseerd hebben en gaat met ons mee in de ambulance om hem te zoeken. Onderweg vertelt hij dat hij net uit een moeilijke fase komt en opgenomen is geweest. Ik ben erg onder de indruk hoe mijn twee collega’s deze meneer gerust weten te stellen en met hem overleggen hoe dit in de toekomst nu verder moet. De hond komt meteen naar de eigenaar en telefoonnummers met de eigenaresse van het loopse teefje worden uitgewisseld voor het geval dat de verliefde hond zich weer meldt. Om te voorkomen dat dit gebeurt, krijgt de man nog een nieuwe hondenriem van de dierenambulance want de oude riem is al een aantal keer gebroken. De plantsoendienst voorziet hem nog van een doosje hondenkoekjes en meneer gaat blij te voet terug naar huis. Hoe mooi dat in deze situatie zich zoveel mensen om de hond én de eigenaar bekommeren. De rest van de dag bestaat uit het ophalen van gewonde duifjes. Rijdend door de stad groeten veel mensen ons of houden ze ons aan om iets te melden over een dier dat ze hebben gezien en wellicht hulp nodig heeft. Ik merk dat mij dit nog het meest opvalt. Het is niet alleen het gewonde dier waar de dierenambulance zich over ontfermt. Het is ook de eigenaar of de bezorgde voorbijganger die een dier heeft gevonden waar aandacht voor is en die ieders dag een stukje mooier maakt.

Ik wil de dierenambulance en in het bijzonder mijn collega’s van de dag bedanken voor de bijzondere ervaring en de nieuwe inzichten die onze samenwerking vast nog verder verbeteren!

Wencke van der Meijden / Medisch Centrum voor Dieren