Geschiedenis
De Dierenambulance Amsterdam is opgericht op 8 mei 1978 op initiatief van de in 1985 overleden vrijwilliger Henk Peters. Er kwamen namelijk steeds vaker mensen naar hem toe als er wat met een dier aan de hand was.

Op 18 juni 1980 werd de organisatie ondergebracht in de Stichting Centrale Dierenambulance. Het aantal vrijwilligers dat zich voor de stichting inzette groeide en groeide en ook de professionaliteit van de organisatie nam meer en meer toe. De oorspronkelijke huisvesting aan de Frederik Hendrikstraat moest daarom in 1983 worden verlaten voor een groter onderkomen, namelijk de Hoogte Kadijk nummer 61.

Achttien jaar later groeide de Dierenambulance ook hier uit zijn jasje. We waren dan ook zeer verheugd toen wij op 20 september 2001 onze intrek konden nemen in het speciaal door architectenbureau Alberts & van Huut ontworpen pand aan het Voorlandpad  2 in de Watergraafsmeer.

Dienstverlening
De Dierenambulance Amsterdam is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar en inzetbaar. Een etmaal kent bij ons drie diensten. De dagdienst van 9.00 tot 18.00 uur, de avonddienst van 18.00 tot 23.00 uur en de nachtdienst van 23.00 tot 9.00 uur. Een dienst wordt uitgevoerd met één of meerdere dierenambulances met op iedere ambulance een chauffeur en een bijrijder. Beide zijn opgeleid tot dierenhulpverlener. Op de meldkamer komen alle telefoontjes binnen. Deze wordt bemand door een à twee centralisten. Alle medewerkers zijn intern opgeleid met een introductiecursus en dieren EHBO­ cursus.

Samenwerking
De Dierenambulance Amsterdam werkt nauw samen met dierenartsen, opvangcentra, de Dierenbescherming Amsterdam, politie, brandweer en andere relevante hulpinstellingen.

Anbi
De Stichting Centrale Dierenambulance Amsterdam is aangesloten bij ANBI. Meer informatie over ANBI is hier te vinden.

CBF-Erkenningspaspoort

Wat is de Erkenning?
De Erkenning is het keurmerk voor goede doelen dat door het CBF, Toezichthouder Goede Doelen wordt uitgegeven. Met de Erkenning laten organisaties zien dat ze voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Voor grotere organisaties gelden uiteraard andere eisen dan voor kleinere. Circa 80 procent van het particuliere geefgeld staat inmiddels onder toezicht van het CBF. Aan een Erkend Goed Doel kun je gerust geven omdat je ervan uit kunt gaan dat de organisatie daadwerkelijk bijdraagt aan een betere wereld, zorgvuldig omgaat met elke euro, verantwoording aflegt en zich onafhankelijk laat controleren.
Transparantie in één oogopslag: Het CBF-Erkenningspaspoort

Het CBF-Erkenningspaspoort toont op een eenduidige en neutrale wijze de belangrijkste informatie van een Erkend Goed Doel. Transparantie in één oogopslag dus. Het paspoort bevat zowel kwalitatieve informatie over de doelstelling en activiteiten van de organisatie als financiële kengetallen. Deze laatste zijn door het CBF gevalideerd. Via deze banner kun je ons CBF-Erkenningspaspoort bekijken.