ADAM-regeling 2020

Is je huisdier ziek of gewond en heb je een Stadspas met groene stip?

Dan kun je voor één huisdier één keer per stadspasjaar gebruik maken van de Amsterdamse Dierenhulp Aan Minima (ADAM-regeling 2020).

Om gebruik te maken van de ADAM-regeling 2020 moet voor het eerste bezoek aan de dierenarts een waardebon aangevraagd worden. Dit kan op twee manieren:

  • Via het online formulier op deze pagina in; we verwerken je aanvraag dan dezelfde of de eerstvolgende werkdag.
  • Telefonisch op maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 13.00 uur op 020 – 568 15 21

De waardebon wordt per e-mail of per post naar je verstuurd.

Vergoedingen

De ADAM-regeling vergoedt het eerste bezoek aan de dierenarts, 50% van medisch noodzakelijke kosten, het laten chippen van honden en katten en 50% van de castratie/sterilisatie (definitief onvruchtbaar maken) van katten.

Let op: per 1 februari 2020 zijn de vergoedingen in de ADAM-regeling veranderd.

De vergoedingen per 1 februari 2020

Eerste bezoek (consult)

  • Het eerste dierenartsbezoek (consult) wordt per stadspasjaar 100% vergoed.
    Deze vergoeding geldt alleen voor het eerste bezoek (consult), niet voor medisch noodzakelijke behandelkosten. Meer over de vergoeding van medisch noodzakelijke behandelkosten lees je verderop deze pagina.

Chippen

  • Chippen én registreren van honden en katten is verplicht en wordt 100% vergoed.
  • Is je hond of kat nog niet gechipt, dan moet dit alsnog door de behandelend dierenarts worden gedaan.
  • Wil je je hond of kat niet laten chippen, dan kan je geen gebruik maken van de ADAM-regeling.
  • De chipregel en vergoeding geldt alleen voor honden en katten, niet voor overige huisdieren.

Behandelkosten

  • Is je huisdier ziek of gewond, dan wordt 50% van de behandelkosten vergoed, met een maximum van € 300,- per stadspasjaar.
    De andere 50% betaal je zelf rechtstreeks aan de dierenarts.
  • De dierenarts bepaalt of een behandeling medisch noodzakelijk is.
  • De vergoeding is alleen van toepassing op aandoeningen die tijdens het eerste bezoek (consult) aan de dierenarts zijn geconstateerd.
  • Preventieve behandelingen zoals jaarlijkse entingen, vlooien- en wormenmiddelen worden niet vergoed.

Castratie/sterilisatie katten

  • Castratie/sterilisatie (definitief onvruchtbaar maken) van katten wordt 50% vergoed.
    De andere 50% betaal je zelf rechtstreeks aan de dierenarts.

Bespreek altijd vooraf met je dierenarts wat voor jou eventuele te verwachten kosten kunnen zijn!


Niet meer vergoed vanaf 1 februari 2020

  • De eerste 100,- van castratie/sterilisatie honden, katten en konijnen;
  • Sterilisatie/castratie van honden en konijnen;
  • Chippen en registreren van konijnen – hiermee vervalt ook de chipplicht van deze dieren.

Aanvragen waardebon

Voor het eerste bezoek aan de dierenarts moet altijd vooraf een waardebon worden aangevraagd.

Betreft het een spoedgeval buiten onze openingstijden, overleg dan altijd eerst met je dierenarts of de waardebon achteraf aangevraagd mag worden. Indien de dierenarts akkoord gaat, vraag dan binnen maximaal 5 werkdagen de waardebon bij ons aan.

Vraag de waardebon aan wanneer je verwacht op korte termijn met je huisdier naar de dierenarts te moeten. De waardebon is 3 maanden geldig vanaf de datum van verwerken. Dit betekent dat je binnen drie maanden voor een eerste bezoek naar de dierenarts moet gaan. Na het eerste bezoek vervalt de 3 maandenregel.

Ga je niet binnen 3 maanden naar de dierenarts, dan vervalt de waardebon en kan je gedurende het lopende stadspasjaar niet opnieuw een waardebon voor de dierenarts aanvragen.

Een waardebon kan je op twee manieren aanvragen:

Telefonisch

  • Maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 13.00 uur: 020 – 568 15 21
    Bel niet naar onze meldkamer (020 – 626 21 21), onze collega’s van de meldkamer kunnen je niet helpen met de aanvraag voor een waardebon

Online

  • Via onderstaand formulier

De met * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.


Verplicht chippen honden en katten

Om gebruik te kunnen maken van de ADAM-regeling moeten honden en katten gechipt zijn of gechipt worden. Het laten chippen van jouw hond of kat wordt 100% vergoed.

Per 1 februari 2020 vervalt de chipplicht én vergoeding voor konijnen.

  • Om gebruik te kunnen maken van de ADAM-regeling moeten honden en katten verplicht gechipt zijn en op jouw naam geregistreerd staan.
  • Indien jouw huisdier al gechipt is, dan controleert de dierenarts of de gegevens bij de chip geregistreerd staan en/of nog actueel zijn. Is dit niet het geval, dan moet dit worden aangepast.
  • Is je hond of kat nog niet gechipt, dan moet dit door de behandelend dierenarts worden gedaan.
  • Het laten chippen van jouw hond of kat wordt 100% vergoed.
  • Wil je jouw hond of kat niet laten chippen, dan kun je geen gebruik maken van de ADAM-regeling.

Deelnemende dierenartsen

Niet alle dierenartsen zijn aangesloten bij de ADAM-regeling. Je kunt daarom niet bij alle dierenartsen terecht met de waardebon. Staat achter de naam van de kliniek ‘deelnemer ADAM-regeling‘, dan kan je bij deze dierenarts gebruik maken van de waardebon van de ADAM-regeling.

Klik hier voor een overzicht van dierenartsen, incl. deelname aan de ADAM-regeling.

Voorwaarden en regels

Bij deze aanbieding horen ook een aantal voorwaarden en regels, lees deze goed door.

Algemeen

  • Je bent inwoner van Amsterdam of Diemen en je bent 18 jaar of ouder.
  • Je bent in het bezit van een stadspas met groene stip.
  • Je identiteitskaart staat op dezelfde naam als je stadspas.
  • De regeling geldt voor één huisdier per stadspas per stadspasjaar.
    (Een stadspasjaar loopt van 1 september tot en met 31 augustus)
  • Je bent eigenaar van het huisdier.

3 maanden geldig

  • Een waardebon is 3 maanden geldig, ingaande vanaf de datum van aanvragen.
  • Dit betekent dat je binnen 3 maanden voor een eerste bezoek naar de dierenarts moet gaan.
  • Daarna vervalt de 3 maanden regel.
  • Ga je niet binnen 3 maanden voor het eerste bezoek naar de dierenarts, dan vervalt de waardebon en kan je deze gedurende dat stadspasjaar niet meer opnieuw aanvragen.

Aanvragen indien nodig

  • Vraag de waardebon pas aan wanneer je verwacht op korte termijn naar de dierenarts te gaan.
  • Hebben wij jouw aanvraag al verwerkt, dan is dit niet meer terug te draaien.
  • Je waardebon is dan 3 maanden geldig vanaf de datum dat wij jouw aanvraag verwerkt hebben.

Veranderen van behandelend dierenarts

Tussentijds veranderen van behandelend dierenarts is niet toegestaan, tenzij:

  • Je een onoverkoombaar conflict met je huidige dierenarts hebt.
    Neem in dit geval eerst contact met ons op via 020 – 568 15 21 en vraag naar Meriam;

of

  • Het om een doorverwijzing gaat.

Overige (financiële) hulp

Kom je niet in aanmerking voor de ADAM-regeling of heb je er al een keer gebruik van gemaakt, maar heb je nog meer financiële hulp nodig, lees dan hier verder voor de mogelijkheden.

Noodfonds Dierenbescherming

Kan je de eigen bijdrage van de ADAM-regeling niet betalen en leef je op bijstandsniveau, dan kun je mogelijk een beroep doen op het noodfonds van de Dierenbescherming Amsterdam. Je kunt een verzoek indienen voor het fonds voor Daadwerkelijke Dierenbescherming. Meer informatie hierover vind je op de website van de Dierenbescherming Amsterdam  of telefonisch 088 – 811 33 90.

Stichting Bevordering Huisdierenwelzijn

Stichting Bevordering Huisdierenwelzijn steunt eigenaren met een huisdier die zelf (tijdelijk) niet financieel of onvoldoende kunnen voorzien in de basiszorg voor hun huisdier, als voeding en acute medische zorg. De stichting is een platform voor mensen verkerend in minima situatie die vragen hebben over hun huisdier. Ook maatschappelijk werkers en bewindvoerders kunnen contact opnemen met de stichting voor informatie en te informeren naar mogelijkheden voor steun. Meer informatie vind je op de website van Stichting Bevordering Huisdierenwelzijn.

Voor dierenartsen/specialisten bij een ernstig ziek of gewond minima huisdier in acute nood is de stichting 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via telefoonnummer 06 – 126 606 54.

Voor particulieren, maatschappelijk werkers, bewindvoerders en anderen is de stichting voor vragen over medische steun alleen bereikbaar op woensdag van 9.30 – 12.30 uur en van 13.30 tot 15.30 uur.

Via de website www.huisdierenwelzijn.nl/medische-steun kan op elk gewenst moment digitaal een steunaanvraag worden gedaan. Belangrijk is de voorwaarden goed door te nemen.