Over ons
Wij staan 24/7 klaar voor dieren in (medische) nood
Geschiedenis

Voordat we officieel een stichting werden, was Henry Keizer met dierenhulpverlening begonnen vanuit de Centrale Doktersdienst. De Centrale Doktersdienst was, we spreken over begin jaren 1970, een zeer moderne service voor mensen die buiten kantoortijden een dokter nodig hadden, of die vervoerd moesten worden. Dieren werden er een beetje bij gedaan en ook zij werden vervoerd in humane ambulances.
Toen de Centrale Doktersdienst verder professionaliseerde en de zijtak van het vervoer van dieren wilde gaan afstoten nam Henk Peters, de man die wij beschouwen als onze officiële oprichter, voor één gulden de rechten op deze dienstverlening over. Vervolgens werd er geld geleend bij de bank en werden er twee humane ambulances overgekocht en helemaal omgebouwd voor dieren.
Op 8 mei 1978 schrijft Henk Peters de Stichting Centrale Dierenambulance in bij de Kamer van koophandel. Wij zijn geboren!

Het begon met een klein groepje in een woning aan de Frederik Hendrikstraat, maar dat werd al snel te klein en er werd intrek genomen in een groter pand aan de Hoogte Kadijk. Na 19 jaar groeide de Dierenambulance Amsterdam ook daar uit haar jasje en is daarom sinds 2001 gevestigd in het, speciaal voor ons ontworpen, pand aan het Voorlandpad 2, Oost/Watergraafsmeer.

Er is veel veranderd in meer dan 40 jaar. Onze opleidingen zijn enorm verbeterd, ons materiaal is doorontwikkeld en onze ambulances zijn van veredelde bestelbusjes volwaardige medische units geworden. Ook onze visie op dierenwelzijn is enorm veranderd, zelfs in deze relatief korte periode van 40+ jaar. Waar in 1984 de officiële opening van het nieuwe pand van de dierenambulance op de Hoogte Kadijk door een circusolifant werd verricht, zou dat tegenwoordig ondenkbaar zijn.
Een tijd geleden hadden we een discussie over het al dan niet redden van muizen. Ja, die helpen wij ook! En dat is een van de mooie zaken van ons werk, dat die visie nog steeds volop in ontwikkeling is. We voeren regelmatig discussies met elkaar over waar de grenzen liggen van onze hulpverlening en welke waarden voor ons belangrijk zijn.

In de eerste jaren van de Dierenambulance Amsterdam, aan de Hoogte Kadijk, ging het er op de meldkamer heel anders aan toe dan nu. Er waren twee telefoons die in een soort bord vastzaten. Er was nog geen computer, de ritten werden in het meldingsboek gezet. Alles ging handmatig en het was een heel werk als je iets terug moest zoeken. Ook hadden we een heel boekwerk van vermiste katten, dat was centimeters dik.
Inmiddels werken wij met ICT systeem DAS.
DAS staat voor Dierenambulance Administratie Systeem, het is een systeem dat specifiek voor onze werkzaamheden is geschreven en door ruim 20 andere dierenambulances in Nederland wordt gebruikt. DAS kan ook gekoppeld worden aan een aantal andere systemen zoals het systeem waarmee veel dierenasiels in Nederland werken. Zo kan snel informatie over een dier worden uitgewisseld.
De dierenhulpverleners op de ambulances die voorheen op papier werkten moeten nu hun informatie direct invoeren op een tablet. De meldkamer voert in het nieuwe systeem meer gegevens in maar hoeft minder vaak met de ambulance te communiceren omdat de gegevens direct zichtbaar zijn op de tablet.
De komende jaren zullen we dit systeem, samen met de ontwikkelaar en andere dierenambulances, verder ontwikkelen.
Wil je meer weten over vroeger, het heden en de toekomstplannen?
Volg ons op:
Doelstellingen


Keurmerken
- Dierenambulance Amsterdam is door de Belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en onder nummer 005284612 geregistreerd. Dit betekent dat wij geen schenk- en/of erfbelasting hoeven te betalen over de ontvangen schenkingen en erfenissen. Alles komt dus daadwerkelijk ten goede aan ons werk voor zieke en/of gewonde dieren.
- Ook hebben wij een CBF-Erkenning. De Erkenning is het keurmerk voor goede doelen dat door Toezichthouder CBF wordt uitgegeven. Met de Erkenning laten organisaties zien dat ze voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Aan een Erkend Goed Doel kun je gerust geven omdat je ervan uit kunt gaan dat de organisatie daadwerkelijk bijdraagt aan een betere wereld, zorgvuldig omgaat met elke euro, verantwoording aflegt en zich onafhankelijk laat controleren.
- Dierenambulance Amsterdam heeft erkenning van het Nationaal Keurmerk Dierenambulances. Behoud van Keurmerk Diervervoer is een van de subsidievoorwaarden van de gemeente Amsterdam, maar ook belangrijk voor samenwerking met professionele partners.

Wij geloven in de uitspraak van Gandhi: de beschaving van een maatschappij kun je aflezen aan hoe er met dieren wordt omgegaan.
Klachten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Ja, ik geef
... om de dieren van Amsterdam